آموزش نقاشی (Painting)

مجتمع آموزشی پارسه

آموزش نقاشی (Painting)

مجتمع آموزشی پارسه

استفاده از عناصر مختلف در تدریس هنرنقاشی


نقاشی یکی از هنرهایی است که به آسانی قابل اجراست کودکان می توانند با استفاده از وسایل مختلفی مانند مدادرنگی ، مدادشمعی ، مداد پاستیل ، آب رنگها ، رنگهای طبیعی و ... روی کاغذ یا مقوا و .... به صورت فردی یا گروهی نقاشی کنند.

- طرح نقاشی های مختلف از طریق بازی

نقاشی کودک نوعی بازی است . کودکان بااستفاده از شیوه های مختلف تصور خود را ازجهان به نوعی ترسیم می کنند بنابراین بازیهای گوناگون را الگوی خود قرار می دهند و باتوجه به نوع تفکر خود از بازی نقاشی می کشند. معلم باید در همه حال راهنمای کودک باشد و مواظب باشد که به احساسات کودک خدشه ای وارد نگردد.

 ایجاد و شجاعت و از بین بردن ترس در کودکان

 

نقاشی باید زمینه ای برای از بین بردن ترس باشد نه اینکه ترس را در کودکان تقویت کند. مربیان گرامی باید جهت اجرا درآوردن این مقوله دانش آموزان را ترغیب کنند تا به راحتی و بدون واهمه نقاشی کنند بعنوان مثال وقتی از آنان می خواهند که یک خانواده را نقاشی کن فقط توجه به زیبایی نداشته باشد بلکه صرف نظر از همه این موارد به نوع نقاشی و تعداد افراد یا خوشحال و ناراحت بودن افراد نیز توجه داشته باشند و به طور مداوم تشویق برلب داشته باشند تااعتماد به نفس و شجاعت را در دانش آموزان تقویت نمایند.

بردن به طبیعت و استفاده از آن برای نقاشی

این روش باعث آشنایی با طبیعت ، تقویت حس زیباشناسی و زیبایی دوستی ، تقویت حواس پنجگانه و بویژه بینایی ، شنوایی ، لامسه توانایی در گفتار و توانایی در ایجاد هماهنگی بین ذهن و چشم درست می شود.

برای برقراری ارتباط با طبیعت مربی می تواند کودکان کلاس را برای گردش به یک محیط طبیعی مثل حیاط مدرسه ، پارک یا باغ ببرد و از آنها بخواهد به زمین ، آسمان ، گیاهان ، پرندگان و ... دقت کنند حتی آموزگار از دانش آموزان بخواهد که اشیایی مثل سنگ ، چوب ، برگ و ... را که به نظرشان زیبا می رسد جمع کنند. بعد از برگشت از کودکان بخواهد درباره آنچه مشاهده کرده اند به گفتگو بپردازند و سپس بر روی یک مقوای ( بزرگ یا متوسط ) اشیایی را که جمع آوری نموده اند به کمک چسب به صورت دلخواه چسبانده و حتی می توانند نقاشی ها را هم لابه لای اشیاء چسبیده شده بکشند تاتصویری زیباتر بوجود آورند.

نقاشی کودک حکایت از نشانه ها و علائمی است که دارای معانی روشن هستند و بزرگسالان باکمی دقت قادر به مشاهده و تعبیرآن می شوند. بنابراین درهر مرحله از نقاشی کودکان باید به مفهوم آن توجه کرد تا از منظور و ایده آنها باخبر شده و سپس به نقد و بررسی صحیح آن پرداخت. و به وسیله آن کودکان بسیاری از افکار خود را بیان می دارند. بسیاری از کودکان گوشه گیر و پرخاشگر به وسیله نقاشی مشخص شده و خیلی راحت تر معلم یا مسئولین می توانند در پی رفع چاره برآیند.

نقاشی و زندگی عاطفی کودک

نقاشی وسیله مفیدی برای بیان زندگی عاطفی کودک است که به او فرصت می دهد تا از طریق نقاشیهای آزاد ودلخواه حالت روانی و احساسهای آنی و همچنین تحریکات ریشه دار و ژرف خود را بیان نماید.

برای مطالعه شخصیت کودک چندین راه را باید طی کرد که عبارت اند از: نظارت دقیق برحرکات یا بازی ، تحلیل زبان گفتاری او ، تعبیرخوابها ، رویاها و نوشته ها ( انشا و یادداشت روزانه ). تحلیل نقاشی نیز از همین مقوله است ، ولی نقاشی نسبت به دیگر وسایل بیانی ، دارای دوامتیاز روش شناختی است : یکی امکان نظارت از فاصله دور و ، بدین ترتیب پرهیز ، از دخالت مستقیم و غیرمستقیم بزرگسالان در نقاشی کودکان و دیگری امکان مقایسه نقاشیهای مختلف که در زمانهای متفاوت کشیده شده اند.

کودک بسیار زود متوجه می شود که رسم و نقاشی وسیله های بیانی است که با افکار او مطابقت می کند و او را در تخیلاتش آزاد می گذارد و ، در عین حال ، لذت سرشاری برای وی فراهم می آورد. علاوه برآن ، نقاشی به او امکان می دهد که افکار درونیش را یا ، به عبارت دیگر ، خویشتن خودش و تاثیرپذیری درونی خود از فرهنگ و محیطش را نشان دهد.

کودک ، به کمک نقاشی ، کشمکشها و دلهره های درونیش را آشکار می کند و بدین طریق ، از اثر آنها می کاهد. هنگامی که کودک به وسیله نقاشی و تصویر اظهارنظر می کند ، آثار بسیاری از شخصیت خود را آشکار می سازد، ولی او این کار را برای دلخوشی ما یا فراهم کردن امکان شناخت و بررسی روان شناختی انجام نمی دهد، بلکه آنچه برای او مهم است بیرون ریختن تجربه های اندوخته شده اوست که نمایانگر وجود اوست .

نقاشیهای کودکان ، از همان نخستین مرحله ها ، وجود تفاوتهای فردی را به روشنی مشخص می کند و با پیشرفت مراحل تفاوتهای دیگری را که شامل عوامل فرهنگی و اجتماعی است ودر تحلیل شخصیت کودک و گفتگو با او یکی از عناصر لازم به شمار می آید نمایان می سازند. کودکان یک موضوع خاص را هریک به نوعی عرضه می کنند که از نظر شکل و محتوا ممکن است کاملا باهم فرق داشته باشند. تصویر شماره 7 سه درخت را نشان می دهد که سه دانش آموز ده ساله آنها را به طور متفاوتی ترسیم کرده اند. نمونه 1 نشان دهنده درختی فشرده و توپر و معرف طبیعت درون نگر کودکی است که آن کشیده است . چند کوه بلند و یک فضای سبز وسیع و نامحدود او را از بقیه دنیا جدا کرده است .

درخت و رادیوی کنار آن که کودک به تنهایی آن را گوش می دهد ، از انزوای او حکایت می کند ، ولی درختی که او با تمام وجود برآن تکیه داده است ، درعین حال تکیه گاه جسمی و روانی و منشا امنیت برای اوست . ولی کودکی که نقاشی نمونه 2 را کشیده شخصیتی مخالف اولی دارد. درخت او کاملا جاندار و رنگی است . شاخه های آن پر از گیلاس و لانه پرندگانی است که در آن جا تخم گذاشته اند و در حال رفت و آمدند. درکنار آنها آسمانی شفاف و خورشیدی زرد و کامل دیده می شود. وسرانجام ، درنقاشی نمونه 3 ، آسمانی پرابر و سایه و رعد و برق شدید ودرختی که از شدت باد به طور خطرناکی کج شده دیده می شود.در این نقاشی مردی (که در واقع خود نقاش است ) باچتری که باد آن را خم کرده ، با وجود همه مشکلات به پیشروی خود به سوی درخت ادامه می دهد. اینها همه نشان دهنده صحنه هایی پرحادثه اند. بی هیچ تردیدی ، دید این سه کودک ، با یکدیگر بسیار تفاوت دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
مسافر غریب جمعه 14 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:19 ب.ظ http://domybest.blogfa.com

سلام دوست من
ممنونم از مطالب ارزنده ای که گذاشتی
می خواستم من رو یک راهنکایی بکنیدومن دانشجوی هنر نیستم ولی به طراحی و نقاشی خصوصا با مداد رنگی خیلی علاقه دارم .زیاد هم دوست ندارم روی ظرف و ظروف کار کنم .یه مدت خودم توی خونه واسه خودم نقاشی می کردم الان که رفتم کلاس طراحی جلسه س دوم مدل گذاشت و من تونستم خیلی خوب دریبارم ( کوزه و ظرف و پارچه ...)و الان که جلسه سوم یک طرح گل دادن که من با مداد بکشم...نه که تواناییش رو نداشته باشم ولی به نظر شما اول باید همهی ژایه ها رو از پرسپکتیو و دست و ژا و مکعب و .....یاد بده بعد بره سراغ رنگ؟؟؟یا نه این طور هم میشه ؟؟؟؟
ممنون میشم کمکم کنید که چه مراحلی رو باید طی کنم که اصولی یاد بگیرم

با درود به شما دوست عزیز

نوع آموزش بسته به نظر استاد متفاوت هست
و هر استادی روش خودش رو برای آموزش داره
براتون آرزوی موفقیت دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد