آموزش نقاشی (Painting)

مجتمع آموزشی پارسه

آموزش نقاشی (Painting)

مجتمع آموزشی پارسه

زنان نقاش ایران در خاورمیانه یگانه‌اند هم از نظر تعداد هم کیفیت

در نمایشگاه سه نسل زنان نقاش در گالری پردیس ملت عنوان شد:
   زنان نقاش ایران در خاورمیانه یگانه‌اند هم از نظر تعداد هم کیفیت آثار
«نگاهی دیگر»، نمایشگاه سه نسل زنان نقاش ایران، به همت گالری پردیس ملت با حمایت موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در میان استقبال بسیار شایان توجه چهره‌های صاحب نام و هنر دوست عصر جمعه نوزدهم آبان 91 آغاز به کار کرد.


  «نگاهی دیگر»، به نمایشگاه گردانی «فرناز محمدی» و رویکرد تحلیلی برپا شده است که حدود یکصد اثر از 47 نقاش زن ایران را در برمی‌گیرد که در 80 سال اخیر توانسته‌اند نقش تعیین کننده‌ای در رشد و بالندگی جامعه هنری کشورتان ایفا کند. 


دکتر علیرضا سمیع آذر، مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران و مدرس تاریخ هنر با ایراد سخنانی کوتاهی این نمایشگاه پژوهشی را به طور رسمی افتتاح کرد.


سمیع آذر در آغاز سخنانش بهترین تقدیرهای خود را به دست اندرکاران نمایشگاه «نگاهی دیگر» تقدیم کرد و گفت: «گالری پردیس ملت با حمایت‌های موسسه تصویر شهر و مدیران شهرداری تهران، به فعال‌ترین و جدی‌ترین مرکز هنرهای تجسمی تهران تبدیل شده است، نمونه باارزش همین نمایشگاه سه نسل زنان نقاش ایران است که به لحاظ تاریخی می‌تواند نگاهی پژوهشی و تحلیلی در اختیار محققین قرار دهد.


این مدرس تاریخ هنر تاکید کرد: دستکم در منطقه خاورمیانه و ۲۵ کشور همسایه و پیرامونی، تنها ایران می‌تواند نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش برپا کند؛ در صحنه مارکت هنر منطقه که تنها عرصه ایست که امکان بررسی تطبیقی آفرینش‌های هنری کشورهای حاضر وجود دارد، سالهاست زنان هنرمند ایرانی از مجموع زنان هنرمند ۲۵ کشور اطراف بسیار پر شمارترند، بالا‌ترین رکوردهای فروش با فاصله زیاد را در اختیار دارند و این کارنامه غرور انگیز و درخشان را به عنوان بخشی از توانمندی‌های هنر ایران به مجامع بین المللی دیکته کرده‌اند.


این درخشش قابل ملاحظه مرهون غنای فرهنگی ایران و تکامل فکری مثال زدنی جامعه زنان ایران است که دستکم در این منطقه پیشتاز و پیشرو است.

او گفت: «ویژگی منحصر به فرد نمایشگاه «نگاهی دیگر»، گرد هم آمدن آثاری است که بر اساس جنسیت خالق آن‌ها کنار هم چیده شده‌اند؛ چنین خصوصیتی یک فرصت ممتاز تحقیقی پژوهشی را در اختیار قرار می‌دهد که از منظرهای حتی آکادمیک نیز بررسی آن‌ها می‌تواند دستاوردهای ذیقیمتی را فراهم آورد.


مکاشفه در این نمایشگاه دغدغه‌های ذهنی، زاویه نگاه، آمال، رویا‌ها و دل نگرانی‌های زنان هنرمند ایران را روشن می‌کند و دایره‌ای از ویژگی‌های زیبا یی‌شناختی نقاشان زن سرزمینمان را متبلور می‌سازد.


«نگاهی دیگر» می‌تواند نقطه آغازی برای تحلیل رویکردهای اجتماعی فرهنگی زنان هنرمند را نیز در دسترس قرار دهد. در ادامه دکتر علیرضا سمیع آذر، هشت ویژگی بارز درآثار نقاشان زن ایران را برشمرد که آن‌ها را از نقاشان مرد هم عصر خود بسیار متمایز می‌کند.


او گفت: نگاه تغزلی و شاعرانه به مقوله انتزاع، بهره گیری از فرم و گرافیک خط و فرار از رعایت قواعد خوشنویسی، نگاه آزاد و‌ رها به سنت‌های هنری، عدم گرایش به مولفه‌های مارکت هنر، استفاده از پالت رنگی بسیار وسیع و پرهیز از رعایت گرایش‌های آکادمیک هنر،


شش شاخصه نخستین آثار نقاشان زن ایران در سه نسل است اما دو موضوع تعیین کننده دیگر این است که زنان نقاش ایران به وضوح از نقاشان مرد هم عصر خود، معاصرترند و دیگر اینکه مبهم‌تر، پیچیده ترو کنایه‌ای‌تر نقاشی می‌کنند؛ روشن است که هر یک از این موضوعات سر فصل‌هایی برای مبحث‌هایی مفصل است که امیدوارم در نشست پژوهشی که در حاشیه این نمایشگاه شکل می‌گیرد به تبادل نظر و کند و کاو قرار گیرد.


در آیین افتتامیه نمایشگاه «نگاهی دیگر» در میان انبوه دیدار کنندگان چهره‌های صاحب نامی نظیر پرویز کلانتری، محسن وزیری مقدم، احمد مسجد جامعی، سید هادی ایازی، سید هادی منبتی، محمد ابراهیم جعفری، سیف الله پویا راد، گیزلا وارگاسینایی، فرح اصولی، رعنا فرنود، مجید رجبی معمار (مدیر شبکه بازار)، عنایت الله نظری نوری، پری یوش گنجی، ناصر پلنگی، نیلوفر قادری‌نژاد، بیتا وکیلی، بهنام کامرانی، کامبیز صبری، رضا نامی، گیلدا بریمانی حمید پازوکی، حلیمی، امیر عبدالحسینی، صادق پژمان... دیده می‌شدند.


در نمایشگاه «نگاهی دیگر» که تا اول دی ۱۳۹۱ در گالری پردیس ملت دایر خواهد بود، علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب از آن دیدن نمایند.


آثار ۴۷ هنرمند نقاش به روی دیوار است که اسامی‌شان به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: فرح ابوالقاسم، شیرین اتحادیه، سمیرا اسکندرفر، فرح اصولی، پروانه اعتمادی، ثمیلا امیر ابراهیمی، نازگل انصاری نیا، معصومه بختیاری، لادن بروجردی، گیلدا بریمانی، شاهپری بهزادی، مهناز پسیخانی، شیده تامی، نیکو ترخانی، سارا جعفری، شهلا حبیبی، منصوره حسینی، شهلا حسینی، ایران درودی، لیلی رشیدی، آزاده رزاق دوست، شهناز زهتاب، شراره زندیان، رزیتا شرف جهان، آریا شکوهی اقبال، مریم شیرینلو،


منیژه صحی، بهجت صدر، طاهره صمدی طاری، عذرا عقیقی بخشایشی، سمیرا علیخانزاده، رعنا فرنود، گلناز فتحی، فلور فیض بخش، نیلوفر قادری‌نژاد، ماتیسا کازرونی، میترا کاویان، مهسا کریمی‌زاده، پری یوش گنجی، فریده لاشایی، معصومه مظفری، شهره مهران، سحر مسلمیان، رکسانا منوچهری، گیزلا وارگا سینایی، بیتا وکیلی، الهام یزدانیان.


گالری پردیس ملت در خیابان ولیعصر، ابتدای اتوبان نیایش، جنب پارک ملت، طبقه منفی ۲ واقع است.
نظرات 1 + ارسال نظر
مائده دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:19 ب.ظ

عالی عالی عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد