آموزش نقاشی (Painting)

مجتمع آموزشی پارسه

آموزش نقاشی (Painting)

مجتمع آموزشی پارسه

ساخت بوم نقاشی

ساخت بوم نقاشی

ساخت بوم نقاشی



تعریف بوم:

بوم عبارت است از یک ماده سفید رنگی چون گل سفید/ هونتیت یا مل، گچ ژیپس محلول در یک ماده چسب دار، که از نظر شیمیایی بی اثر و خنثی است؛ و سطح قدامی تکیه گاه که معمولا شامل کرباس یا چوب است را به آن آغشته می کنند.







ساخت چهارچوب:

برای ساختن یک چهارچوب مناسب توجه کنید از چوب خشک استفاده کنید تا به مرور زمان تاب برندارد. در قسمتی از چهارچوب که باید با پارچه (کرباس) تماس داشته باشد برشی مورب ایجاد کنید.

می توانید به جای میخ کردن زوایای چهارچوب از گوه استفاده کنید.گوه به چهرچوب قابلیت انبساط می دهد، بعد از انجام مراحل آماده سازی و پردازش بوم امکان برطرف کردن شلی و برآمدگی های ایجاد شده بر سطح بوم را راحت تر خواهید داشت.

هر چقدر چهار چوبتان بزرگ تر است باید بعد بیشتری نیز داشته باشد.


کشیدن بوم روی پارچه:

پارچه مورد نظر را دو تا سه سانتیمتر بیشتر از ضخامت چهارچوب ببرید. چهارچوب را طوری بر پارچه قرار دهید که کاملاً در وسط آن قرار گیرد. وسط یکی از قسمتهای پارچه را با میخ ریز(بنفش) به چهارچوب متصل کنید. سپس قسمت مقابل آنرا؛ و بعد هر دو سو را با کشیدن پارچه به چهارچوب میخ کنید... .


پردازش پارچه:

ابتدا سریشم آبکرده را بوسیله کاردک خوب روی سطح پارچه بکشید، آنرا جلوی آفتاب قرار دهید تا خشک شود. برای بر طرف کردن گره های احتمالی از کاغذ سنباده استفاده کنید. برخی نقاشان به این کفایت می کنند و بوم را با رنگ سفید تیتانیوم و روغن دانه کتان و تربانتین و اسکاتیف آماده می کنند. اگر شما هم پیرو این متدید یادتان باشد اگر رنگ با کرباس ارتباط برقرار کند سبب پوسیدگی پارچه می شود.

برخی نقاشان ترجیح می دهند از روشهای دیگری اقدام به ساخت بوم کنند:

و در ازای هر ربع کیلو چسب چوب، یک فنجان چای خوری پودر مل و پنج قطره گلیسیرین و مقداری آب استفاده کنند تا حدی که به شکل خمیر شلی دربیاید. این ماده را بر روی بوم می کشند و اضافه آنرا می گیرند... . بعد از خشک شدن بوم مثل دیگر روش ها آنرا محکم میکنند. و در صورت نیاز باید مواد اضافه با لیسه از روی بوم زدوده شود.

یک روش دیگر:

سریشم ماهی را در آب جوشیده سرد شده حل می کنیم؛ بر سطح بوم کشیده. سمباده میزنیم. سریشم و شیره انگور و مقداری عسل و آب را ترکیب کرده تا غلظت مطلوب بدست بیابد، به محلول چسب سینکا و زرده تخم مرغ افزوده، دو برابر زرده تخم مرغ روغن بزرک می افزاییم. این روش برای نقاشی هایی که مدیومشان
حاوی زرده تخم مرغ می باشد بسیار مناسب است.



برای زیر سازی تخته نقاشی روی آن را با سریشم آبکرده سرد یا صمغ عربی می پوشانیم؛

و بعد زرده تخم مرغ می زنیم. سپس آنرا با لاک الکل می پوشانیم.

از اختلاط سریشم و گچ پاریسی/ دندانپزشکی نیز سطح مطلوبی برای نقاشی حاصل می گردد، این بوم برای نقاشی تمپرا زمینه مناسبی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد